Vrijwilliger van de maand juli: Harald Homan

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. Of twee. Of een hele familie! De interviews met Willy KruitRobert JansenAnnie Klasen, Andries van der Hoek, Jan ReijntjesRoelie Lokhorstfamilie Veldman, Hans&Henk WesterhofGreetje PanmanEgbert Leiting & Gabriëlla Kats, Klaas Boonstra, Harold Darwinkel, Roelof Leuning, Arie Dallinga, Björn Nienhuis, Jordy Dekker en Anneke Timmer kun je op de website teruglezen door op hun namen te klikken.

Vrijwilliger van de maand juli: Harald Homan

In de zomer van 2016 volgde Harald Homan Jan Zwiers op als consul bij FGT. Toen Jan stopte, polste hij Harald off the record… De officiële vraag kwam later, via Roelof Leuning van het bestuur. “Als consul houd je de kwaliteit van het veld in de gaten: het moet niet kapot gespeeld worden, en voor spelers moet het veilig zijn. In perioden van neerslag en grasgroei ben ik er wat drukker mee, maar anders ga ik eens per week kijken hoe de grasmat erbij ligt. En nu met het hoofdveld dat eruit gaat, adviseer ik het bestuur wat ze met de gemeente zouden moeten bespreken.”

De twee blijken nog meer met elkaar gemeen te hebben: beiden werden voor deze ‘job’ gevraagd vanwege hun kennis van velden (Jan werkte bij een onderzoeksinstituut; Harald is in dienst van de gemeente Groningen en houdt zich een dag per week bezig met het onderhoud van sportaccommodaties). En nog een mooie toevalligheid: bracht Jan de folders voor zijn kleinkinderen rond Anne en Tom rond, op de avond van dit interview (22 maart) moet Harald nog de hort op om namens oudste zoon Bart 19 folders rond te brengen in de buitengebieden van Tynaarlo (‘Het regende maandag zo hard, dat ik hem beloofd heb om dit laatste stukje voor hem te doen’). Een wijk overigens die Bart overnam van Anne, kleindochter van Jan! Achter iedere (succesvolle) man staat een sterke vrouw: bij Jan is dat Hinnie, bij Harald Henriëtte. Die alles thuis regelde en nog steeds regelt, zodat Harald zich kan inzetten voor ‘naoberschap’: ‘Als ze me vragen, zeg ik geen nee!’ (Haralds ogen beginnen te glimmen als hij vertelt over bomen die omgezaagd moeten worden, én de flessen Berenburg die hem dat oplevert! :-)).

Vanaf zijn 8e was Harald lid van SVT, en dat is hij tot 2016 gebleven. “Ik heb bij de jeugd gevoetbald, daarna in het 3e en in het 2e. In 2005 raakte ik geblesseerd: de voorste kruisband in mijn knie is afgescheurd, waardoor ik geopereerd moest worden. Daarna heb ik een aantal jaren niet gevoetbald, maar bleef ik wel lid. In 2008 en 2009 was ik leider van het 2e. Daarna begon ik voorzichtig weer met trainen: in 2010 viel ik voor het eerst weer in bij het 4e, maar tijdens een wedstrijd in 2015 scheurde ook mijn andere kruisband af.” Lachend: “Toen heb ik – na de bekerfinale – maar seizoenkaarten voor FC Groningen gekocht!”

Ook zat Harald lange tijd op gymnastiek: “Ik was wel een jaar of 19 toen ik daarmee stopte. We hadden een mooi clubje: Egbert Leiting, Erik Rona, Harold Darwinkel, Wigbolt van Veen, … Op vrijdagavond kregen we les van Erwin Lammers.”

In 2008 ging oudste zoon Bart voetballen, bij de F-jes, en werd Harald jeugdtrainer, samen met Rits Wormmeester en Arjan Jansen. Jongste zoon Ruben voetbalt bij JO-13, de vroegere D’s en die doen het goed: “Ze zijn dit najaar kampioen geworden!” Dochter Marit zit net als haar vader vroeger op gym. En Henriette? “Die faciliteert!” Met andere woorden: “Wasmachines vól!” Want beide zonen fietsen tegenwoordig, en Bart, Ruben en Marit schaatsen. Dat neemt weer nieuw vrijwilligerswerk met zich mee, buiten het dorp: Harald is bestuurslid bij MTB De Hondsrug Gieten, waar Ruben mountainbiket, en was daar tot voor kort jeugdbegeleider op de zondagmorgen. Ook is hij druk bij de Meteoor Wielervereniging in Assen, waar Bart wielrent. Henriëtte zorgt er in de wintermaanden voor dat er een jurycorps is bij het schaatsen (“Als er een pr wordt gereden en is er geen volledige jury, dat telt het record niet”), en ze is jurylid bij Schaatsvereniging Noordoost Drenthe. “De vlag kan even uit, want het schaatsseizoen zit erop”, vertelt Jet. Harald lachend: “Maar geen rust: aanstaande zondag is de eerste wielerwedstrijd van het seizoen weer!”

En verder… hielp Harald bij de jaarlijkse geraniumactie, konden ze op hem rekenen als de TT-baan schoongemaakt moest worden, ging hij met potgrond rond in het dorp (“Dit jaar vroeg Bart of ik Egbert wilde appen om hém aan te melden!”), was dit het 18e jaar alweer dat Harald het natuurbad zomerklaar maakte (“Samen met Gerrit Geerligs, Hendrik Jan Mulder, Augustinus de Jonge en Flip Wever”), was hij baancommissaris (“Wat je dan doet? Sneeuw ruimen, scheurtjes vullen, helpen op de jaarlijkse schoonmaakdag in oktober, ondersteunen bij activiteiten”) bij onze ijsvereniging (iets wat hij overnam van Abel Homan die hem bemoedigend toevertrouwde dat het ‘prima te doen was, want er lag toch nooit ijs… tot dan!), zat hij zes jaar als voorzitter in de oudervereniniging van OBS ’t Oelebred, én ondersteunde hij plaatselijke verenigingen ook op andere manieren dan in bestuursfuncties, zoals bijvoorbeeld bij het klaarmaken van de zaal voor de gymuitvoering. Tja, ik schrijf in de verleden tijd, want helaas: het gezin Homan verhuist naar Assen.

Bedankt Harald, voor je enorme inzet!