Vrijwilliger van maand april: Andries van der Hoek!

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. De interviews met Willy KruitRobert Jansen en Annie Klasen kun je teruglezen door op hun namen te klikken.

Andries van der Hoek: wie kent hem niet?

Nou, ik dus, als niet geboren Tynaarlose. Dus eerst maar eens op zoek op internet naar achtergrondinformatie, ter voorbereiding. En daar is ie dan: zwarte krullen, glanzende paarse ruches-blouse… Oh nee, dit is niet Andries van der Hoek, penningmeester van SVT, of Andries van der Hoek, verantwoordelijk voor techniek en installatie binnen de kantinecommissie van de club, … Nee, dit is DJ André, zijn alter ego in de jaren ‘80!

Terug naar het hier en nu. Nog steeds actief in de muziek samen met zoon Frank, zo leert internet. En dus zeer actief binnen SVT.

Andries is 54 jaar en 31 jaar actief als sporter bij de club. Begon met volleybal, en hield dat 25 jaar vol. ‘Ik was betrokken bij de oprichting van die tak én de afsluiting, zo’n 7 jaar geleden’.

Stilzitten wou hij niet en de keuze was reuze: gymnastiek of voetbal. Het werd het vierde, waar hij ‘zeer verdienstelijk voetbalt’ (grote grijns, ‘neeeee, zet dat er maar niet in!’). De derde helft is zoals verwacht het meest gezellig, zowel na de training als na een wedstrijd.

Altijd actief geweest in vrijwilligerswerk, wat begon bij de huurdersvereniging (‘Hoe oud was ik toen, Bartha? 23?’), waarna het penningmeesterschap van de peuterspeelzaal (‘juf Sonja! En juf Greta’) volgde. Daarna in de OR van de school. Tot zijn kinderen van school gingen, en er een periode van 2 à 3 jaar niets gebeurde qua vrijwilligerswerk. Maar ongeveer 11 jaar geleden ging hij bij SVT aan de slag. ‘Siep kende me nog van het werk op school en benaderde mij’.

Even kort maar krachtig alle taken waarmee Andries zich momenteel bezighoudt bij de groen-witte club:

• Penningmeester SVT
  • Lid van het voorbereidende team voor de nieuwbouw
  • Onderdeel van de kantinecommissie
  • Draait kantinediensten
  • Penningmeester afdeling Wandelen bij SVT
  • Vraagbaak ‘want iedereen weet mij – én Arie Dallinga – te vinden’

Toen Andries begon bij SVT, ging hij iets anders te werk dan zijn voorgangers. ‘Ik denk dat ik wel tegen wat heilige huisjes heb aangeschopt’. Leuk om te horen dat hij zich er goed van bewust is dat datzelfde zal gebeuren als hij stopt met vrijwilligerswerk bij SVT. ‘Na de nieuwbouw neem ik afscheid. Na mij de jeugd!’ Degenen die hem opvolgen, zullen ook komen met nieuwe ideeën en nieuwe werkwijzen. ‘En zo hoort het ook.’ Alleen de kantinediensten, en het werk voor de kantinecommissie, wil hij voorlopig nog geen gedag zeggen.

Het interview zit erop. Of nee, toch niet. ‘De ledenadministratie van de SVT doe ik ook nog!’

En dan tot slot: de foto. Mag die van DJ André…? Yes, het mag! Hierbij!

Andries DJ