Vrijwilliger van de maand juni: Anneke Timmer

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. Of twee. Of een hele familie! De interviews met Willy KruitRobert JansenAnnie Klasen, Andries van der Hoek, Jan ReijntjesRoelie Lokhorstfamilie Veldman, Hans&Henk WesterhofGreetje PanmanEgbert Leiting & Gabriëlla Kats, Klaas Boonstra, Harold Darwinkel, Roelof Leuning, Arie Dallinga, Björn Nienhuis en Jordy Dekker kun je op de website teruglezen door op hun namen te klikken.

“Hoe lang duurt het, zo’n interview?”

“Eeeeh, soms is het in een half uurtje gepiept, maar die keer toen het over eten en wijnen ging, werd het zo drie uur!” Gelukkig is Klaas nog wakker als ik die donderdagavond thuiskom, bijna vier uur later en een paar glazen verder… :-)

Anneke Timmer, of Anneke Boer, of Boertie, als een van het zussen-beach-volleybalteam ‘De Boerties’, of als tweelingzus van Tineke, of als ‘planster’ van de bardiensten in de sportkantine: zo kun je Anneke kennen. Maar ook van de oudervereniging van school, of de VVV waarin ze jarenlang actief was, of of of…

Nu is ze wat meer dan vroeger aan het werk (naast in bloemenzaak De Anjer in Zuidlaren werkt ze tegenwoordig ook in Haren), waardoor het aantal vrijwilligersactiviteiten wat afgenomen is. “Ik doe niet zo heel veel voor SVT, hoor! Vroeger, toen SVT ook nog een handbalclub had, zat ik in het handbalbestuur.” Verder helpt Anneke met het spekken van de clubkas door de TT-tribunes schoon te maken. Ongeveer een jaar geleden nam ze het inroosteren van de kantinediensten over van Joke Zijlstra. “Ik plan mijzelf nu wat minder vaak in, zodat ik kan invallen als er gaten ontstaan.” En dat gebeurt regelmatig, want het is lastig om genoeg enthousiaste mensen te vinden die een halve dag achter de bar willen staan. “Terwijl het zo gezellig is!” Zelf begon ze toen Jan bij de F-jes ging voetballen, een jaar of zes geleden.

Anneke is altijd al actief geweest als vrijwilliger in het dorp. Toen kinderen Jan en Marieke nog klein waren, werkte ze minder en wist ‘men’ haar wel te vinden. Ze was bijvoorbeeld een jaar of 3, 4 hulpmoeder op de peuterspeelzaal, zette zich in als bibliotheekmoeder en nam de taak van TSO-leidster over van Mijke Darwinkel. Ook zat ze zes jaar in de Oudervereniging van school, als penningmeester. “Op de ouderwetse manier, want Excel is abracadabra voor mij.” Diverse regeldingen hoorden daarbij. “Als de schoolfotograaf kwam bijvoorbeeld, daar bleef ik dan bij. Even de laatste hagelslagjes wegpoetsen!” ‘Tig keer’ ging ze mee als begeleidster naar kinderboerderij De Kiep in Vries. En ze hielp bij de activiteiten rond Pasen en Kerst op school. “En bij de Koningsspelen, met het koningsontbijt op school en de lunch.” Het bruggetje naar het Tynaarlo Oranje Comité (TOC) is snel gemaakt. “Ik ben geen TOC-cie, maar ik verzorg wel altijd samen met Irene Boer de bediening van alle vrijwilligers die assisteren bij de activiteiten op en rond het schoolplein.”

Ook bij de gymuitvoering werkte ze in de bediening. “Dat vind ik leuk, mensen van eten en drinken voorzien. Niet gek dus dat ze door Hester van de kroeg werd gevraagd om te assisteren bij de Ladies Night, zo’n twee jaar geleden. En voor het Tynaarlo 1200-comité langs de deuren ging om oliebollen aan de man te brengen. Een route langs de deuren lopen doet ze ook met menig collectebus: zo kan onder andere het epilepsiefonds altijd op haar steun rekenen (“Ik kan natuurlijk geen nee zeggen tegen Henrike”).

Een bezige bij dus! “Ik ben een familiemens, heb vier zussen die ik regelmatig zie. Op donderdag pas ik op de kinderen van mijn nichtje. En ik heb natuurlijk een grote bloemen- en groentetuin.” Ook zorgt ze voor man Lammert en de kinderen, al worden Jan en Marieke steeds groter en redden ze zich steeds beter zelf. “Ik moet ze dagelijks aan dingen herinneren die ze niet moeten vergeten. Behalve iPad kijken: dát onthouden ze wel!” :-)