Gymnastiek

SVT afdeling Gymnastiek is trots dat het dorp Tynaarlo een groot  aantal enthousiaste leden heeft die elke week in verschillende leeftijdsgroepen lessen volgen in verschillende disciplines.

SVT biedt gymnastieklessen aan vanaf twee jaar tot het voortgezet onderwijs en turnen aan meisjes en jongens. Daarnaast is er een demonstratie springgroep met de flitsende naam Air Flow en Go en tot slot de conditiegroep (30+).

Deze lessen worden gegeven door gekwalificeerde en gemotiveerde leiding. Zij zorgen elke week voor een gevarieerd en uitdagend programma waarbij een ieder op eigen niveau zijn of haar grenzen kan verleggen.

Van alle lessen die door SVT gegeven worden, volgt een korte uitleg. Mocht u of uw kind geïnteresseerd zijn, dan bent u van harte uitgenodigd om drie gratis kennismakingslessen mee te doen. De lestijden vindt u onder het tabblad lesindeling.

Als er nog vragen zijn, kunt u gerust een mail sturen naar het bestuur.

De afdeling gymnastiek kent naast de traditionele gymnastiekles nog extra mogelijkheden te weten; Voorbereidend turnen & Turnen.

Voor deze sporten geldt een aanvullende contributieregeling die hieronder staat vanwege duurdere zaalhuur in een echte turnhal, extra toestellen en inschrijfgelden voor wedstrijden. Voorbereidend turnen of turnen zijn dus extra sporten. Ze worden niet aangemerkt als tweede sport binnen SVT. Bij bovenstaande sporten moet je al lid zijn van SVT afdeling gymnastiek. Zie voor deze contributies ons clubblad of www.svtynaarlo.nl. Het lidmaatschap wordt automatisch ieder jaar verlengd. Opzeggen kan per 1 januari en per 1 juli. Je mag 2 x gratis een les bijwonen en daarna bekijkt de leiding of je in aanmerking komt om je op te geven.

Gymnastiekgym meisjes

Vanaf twee jaar zijn de peuters welkom bij de peutergymnastiek.  Ze maken kennis met verschillende toestelsituaties, bewegingstechnieken en met samenwerken. Hierbij is het van belang dat zij begeleid worden door een vertrouwd iemand uit hun omgeving. Deze persoon wordt geacht in de les aanwezig te zijn.  Kinderen vanaf de kleutergroep kunnen zonder begeleiding aan de lessen deelnemen.

Kinderen  in de leeftijd  van twee tot zes jaar kunnen bij de SVT afdeling gymnastiek het “Beweegdiploma” behalen:  in 10-20 gymlessen wordt een basis gelegd in de motorische- en sociale ontwikkeling van het kind en bezegeld met Beweegdiploma 1 en/of Beweegdiploma 2. De SVT heeft het KNGU-keurmerk “Beweegdiploma”. De KNGU ziet onder andere toe op het gebruik van het juiste lesmateriaal, kwaliteit van technisch kader en regelmatige frequentie van de lessen.

Vanuit de basisbeginselen van bewegen worden voor het ouderwordende kind gymnastieklessen gegeven die hierop voortborduren. De kinderen worden in de gymnastiekles ingedeeld volgens de basisschoolgroep, uitzonderingen daargelaten. Ze krijgen voortdurend nieuwe uitdagingen aangeboden zonder te forceren. Natuurlijk wordt in de les ook tijd besteed aan spelactiviteiten.

Ook voor kinderen na de basisschool  is er gymnastiekaanbod, b.v. de Air Flow and Go groep.  Natuurlijk  gymmag je ook gewoon doorgymmen en doe  je mee in de gymgroep 7/8/VO.

Elk jaar zijn er de clubkampioenschappen  van SVT en strijden de leden om de felbegeerde titel van clubkampioen en om de twee jaar staat de SVT afdeling gymnastiek en daarom ook het hele dorp Tynaarlo op zijn kop, omdat er een uitvoering wordt gepresenteerd.  Waar gebeurt het nog dat gedurende een weekend een sportzaal tot de nok toe gevuld is met publiek voor  de leden die spectaculaire acts neerzetten?

meisjes/dames turnenmeisjes turnen

SVTynaarlo heeft een selectiegroep voor turnen. Meisjes worden geselecteerd om hierin deel te nemen. Er wordt  overwegend geturnd in de 4e en 5e  divisie, maar soms ook in de 3e en zeker niet onverdienstelijk.  De selectiegroep doet mee aan de wedstrijden van de KNGU, district Noord-Drenthe. Daarnaast organiseert SVT samen met ZGV en VAKO elk jaar een onderlinge wedstrijd. Twee keer in de maand wordt er gezamenlijk getraind met de jongensselectie in de turnhal van Vries.

Jonge aanstormende talentjes worden eerst geplaatst in de groep voorbereidend turnen.VB turnen 2

jongens/heren turnenjongens turnen

SVTynaarlo heeft een selectiegroep voor jongens turnen. Deze nog unieke groep turnt in de   4e  en 5e  divisie. De selectiegroep doet mee aan de wedstrijden van de KNGU, district Noord. Hieronder valt Groningen, Drenthe en een deel van Friesland, en daarin  staan ze hun mannetje.

Twee keer in de maand wordt er gezamenlijk getraind met de meisjesselectie in de turnhal  van Vries.

Air Flow en Goair flow en co

Kinderen vanaf ca. 12 jaar, die van iets meer spektakel en uitdaging houden, kunnen meedoen met de Air Flow en Go springgroep.

Kernwoorden bij deze groep:  springen, acrobatiek, humor, lef, en vooral meedoen.  De leiding weet voor iedereen wel een plek te vinden in deze demo-groep. Tijdens de lessen worden de acts bedacht die uitgevoerd  worden bij b.v. de clubkampioenschappen en de onderlinge wedstrijden. Bij de tweejaarlijkse uitvoering zet de groep een optreden neer, waar meestal nog lang over gesproken wordt.

Conditiegroep (30+)dames conditiegroep 2

Elke woensdagavond tussen half 8 en half 9 ‘s avonds, tref je in de gymzaal de conditiegroep. Onder deskundige leiding doe je een warming-up, kracht- en conditietraining en een afsluitend spel. Voorop staat plezier in het bewegen. De lessen zijn zo opgesteld, dat iedereen op eigen tempo mee kan doen.