Vrijwilligers van de maand april: Jan en Hinnie Zwiers

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. Of twee. Of een hele familie! De interviews met Willy KruitRobert JansenAnnie Klasen, Andries van der Hoek, Jan ReijntjesRoelie Lokhorstfamilie Veldman, Hans&Henk WesterhofGreetje PanmanEgbert Leiting & Gabriëlla Kats, Klaas Boonstra, Harold Darwinkel, Roelof Leuning, Arie Dallinga en Björn Nienhuis kun je op de website teruglezen door op hun namen te klikken.

Ga je naar Jan Zwiers voor een interview over zijn activiteiten voor SVT, dan weet je van tevoren dat het verslag niet op een half A5-je past. Jan en Hinnie zitten er helemaal klaar voor en steken van wal.

Jan: “In mei 1969 kwamen we in Tynaarlo wonen, daar waar nu het pand van UMCG staat, aan de andere kant van de rotonde. Ik had nooit eerder in mijn leven gevoetbald; als je toentertijd wilde gaan voetballen, dan moest je naar de kapper! Ja, want Bate (‘Baot’) Westerhof – inderdaad, de vader van (AK) – was de degene die dat dan regelde. In september van hetzelfde jaar was ik lid en ik heb gespeeld tot 2000 of 2001: ongeveer tot we verhuisden naar waar we nu wonen.” Naast speler was Jan ook vele jaren leider van de ploeg. “Verscheidene jaor’n” is een zin die vaak terugkomt tijdens het interview!

“In het begin waren er drie elftallen. Als 25-jarige begon ik bij de ‘oudjes’, samen met een flink aantal oud-Tynaarlo-1-spelers.” En ook van dit 3e elftal werd Jan aanvoerder. “Bij de veteranen werd weer heel ander voetbal gespeeld: als 35-plussers wonnen we alles, werden we (de gebroeders Lampe, Gezinus, Jaap, Tiem, …) twee keer achter elkaar kampioen.” Ook bij de veteranen kroop Jan in de leidersrol. “Ik ben altijd zowat leider geweest. Was altijd aanwezig. Ik speelde back en vormde een eenheid op de linkerkant met Gerrit Lampe, die op links half speelde.”

Hinnie herinnert Jan aan de Toto en de Lotto. “Dat ken je vast wel van Tv. SVT kreeg daar centen van. Hinnie en ik haalden wekelijks aan deze kant van de snelweg de kaarten op. Daarna ging ik naar de kantine, waar Jan Rozema de boel inde.” De link naar ‘De Grote Verloting’ van het eerste is snel gelegd. “Jan ging met veel succes langs alle huizen hier in de buurt”, vertelt Hinnie. “Ik deed de hoek hier en Jan deed de Meerweg: Daar waren veel huizen met honden, maar hij was daar niet bang voor. Dan zeiden ze: ‘Als je geen flesje bier neemt, kopen we ook geen lot!’. Hij kwam dronken in huis, maar had wel altijd alles verkocht!”

In 1991 volgde Jan Piet Greven op als consul, en dat hield hij ‘verscheidene jaor’n’ vol: 25 om precies te zijn. In 2016 kwam er een opvolger voor Jan: Harald Homan. Jan: “Maar als Harald niet kan, val ik voor hem in.” Jan werd destijds gevraagd vanwege zijn kennis: hij werkte bij een onderzoeksinstituut dat zich ook bezighield met sportveldenonderzoek. “In 2006 werd het bijveld gerenoveerd: daar heb ik me volledig voor ingezet. Jelle de Vries, Roelof Ruben en ik waren letterlijk dag en nacht op het voetbalveld.” Hinnie: “Ik heb toen wel eens gezegd: ‘Zet je bed er maar neer!’.” Jan is ook degene die ervoor heeft gezorgd dat de grote kei met het bordje ‘1175 jaar’ op de Brink staat. “Vroeger stond er een bordje, maar dat werd vernield. Tijdens de renovatie van het veld kwam de dikke steen naar boven. Bouma wilde hem hebben, maar ik heb geregeld dat de kei is in 2006 met een shovel van Stenveld op Ydermade naar de Brink werd gebracht.” Over veldzaken gesproken, of liever veldverzorging: lijnen trekken, meestal op vrijdagmiddag, deed Jan ook ‘nogal wat jaor’n’, samen met Roelof Ruben.

Jan en Hinnie zijn nog steeds fanatieke krantjesvouwers. Het sportblad wordt iedere dinsdag door een club vrijwilligers in elkaar gezet. “Vroeger deden de plattelandsvrouwen dat op dinsdagavond, maar toen de ploeg die het nu doet 65 werd, hebben wij het overgenomen, en hadden we op dinsdagochtend ook wel tijd.” Ook brengen Jan en Hinnie het sportkrantje ‘aan deze kant van het viaduct’ rond: 17 stuks. Hoelang wordt er al gevouwen en rondgebracht? “Verschillende jaor’n!” Verschillende jaren was Jan ook krantenjongen ‘an dizze kant’ van het viaduct: hij had het maar druk met de folderwijk van zijn kleinkinderen Anne en Tom. “Ze moesten wel zelf insteken, anders bracht ik ze niet rond.” Hinnie: “Maar als ze op vakantie waren, moest jij wel alles zelf doen!”

Jan was ook ongeveer drie jaar penningmeester van de afdeling voetbal. Wanneer dat was? “Verscheidene jaor’n geleden, toen Inge en Janneke nog op de lagere school zaten. De contributie moest je toen zelf ophalen!”

Of ze ook kantinediensten draaien of draaiden? Hinnie: “Jan is inzetbaar. Ik werd ingeroosterd, vormde een team met Jan en Siny de Vries, of werkte met Willy Kruit en Janny Veendijk.” Ook in de ordedienst hebben ze beiden gezeten, Hinnie samen met Klaas Kleef. De start was om 8.00 uur en om 18.00 uur was de dienst afgelopen. Jan: “Dan had je de pit wel oet!”

Naast voetballer was Jan ook een fanatiek deelnemer aan de wandeltochten. “Ik heb de 15e keer net niet gehaald”. Daarnaast heeft hij een tafeltennisverleden. “Vanuit SVT, ja. Ik was geen lid, maar ik kon het wel goed. Ik ging mee naar als ze niet genoeg hadden en ben nog kampioen van Vries bij de amateurs geweest.”

Hinnie was niet alleen actief met gym bij SVT, maar zat in het verleden ook zes jaar in het bestuur van de gymnastiekvereniging. “Als de boel moest worden opgebouwd voor de uitvoering, kwamen de mannen helpen.” Ook deed en doet ze aan volksdansen. “Dat gaat uit van de Vrouwen van Nu. Bij de intocht van de avondvierdaagse hadden wij onze pakkies an.”

We zwaaien niet uit voordat we nog even de lammetjes hebben bewonderd. Je zou bijna denken dat dat ze hobby’s genoeg hebben. Jan: “Mooi hè! Dàt is mijn hobby: schapenboer!”