Vrijwilliger van de maand februari 2017: Arie Dallinga

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. Of twee. Of een hele familie! De interviews met Willy Kruit,  Robert JansenAnnie Klasen, Andries van der Hoek, Jan ReijntjesRoelie Lokhorstfamilie Veldman, Hans&Henk WesterhofGreetje PanmanEgbert Leiting & Gabriëlla Kats, Klaas Boonstra, Harold Darwinkel en Roelof Leuning kun je op de website teruglezen door op hun namen te klikken.

Arie en Kristel Dallinga wonen inmiddels in Groningen, op een prachtige locatie vlakbij de – psss psss – Hoornseplas. Desalniettemin zien we ze regelmatig in Tynaarlo, want sportief als ze zijn peddelen ze op de fiets meerdere keren per week onze kant op voor (vrijwilligers-)werk.

Hun geschiedenis samen begon ook in Groningen (waar Arie 40 jaar woonde) alvorens ze in 1986 naar Tynaarlo togen. Een mooie plek om kinderen groot te brengen, vond Kristel. Maar beloofd was beloofd: zodra de kids uit huis waren, zouden ze terugverhuizen naar Groningen. En zo geschiedde.

In Groningen was Arie jarenlang actief bij volleyclub Menhir’74, waarvan hij in 1973 medeoprichter was. Hierbij vervulde hij vele functies, te weten trainer/coach, bestuurslid, lid van de technische commissie en scheidsrechter. Daarnaast was hij medeorganisator van vele toernooien, waaronder een lustrumtoernooi (1984) in 2 hallen van de Martinihal en organiseerde hij trainingsweekenden op een van de Waddeneilanden. En zo leerde Arie Kristel kennen.

“Als vrijgezel voetbalde ik bij Be Quick 1887 en was ik van maandag tot en met donderdag de hort op. Vrijdag rust, zaterdag fluiten, coachen en spelen bij het volleybal en zondag stond ook weer in het teken van de sport. Dus toen Kristel in beeld kwam, bleek het moeilijk te zijn om elkaar te zien, zo druk was Aries sportweek. “Als aanhang bij de derde helft aanwezig zijn op zondag bleek een optie, maar dat was het ook niet helemaal”, aldus Kristel, lachend. “Dan voetbalde Arie van 9 tot 11, daarna startte de derde helft, even slapen, Studio Sport kijken… Niet ideaal!” Later speelde Kristel volleywedstrijden, coachte Arie haar en zaten de kinderen ‘met de fles in de mond’ op de tribune. ‘Ook dat was het niet helemaal’. Maar het rustiger aan doen, dat zit niet in Arie.

Dus toen het stel verhuisde naar Tynaarlo, ging Arie nog 1 jaar door met het trainen van een damesvolleybalteam in Groningen. Ook was hij 3 jaar actief als trainer/coach bij  de volleybalvereniging J&O in Zuidlaren en 1 jaar trainer bij de dames van Surf in Vries. Toen kwam het moment waarop oudste zoon Jorn als 6-jarige startte met voetbal. “Na 2 of 3 keer kijken werd ik ‘logischerwijs’ leider van de F1”, vertelt Arie. Jorn werd ‘teveel gecoacht’, dus eerlijk was eerlijk: daarna kwam de rest ook aan de beurt. Eerst zonen Brent en Sten en daarna ook dochter Lyn.

Arie somt op: “Er werd een jeugdcommissie opgericht. Eerst was ik daar ‘gewoon’ onderdeel van, daarna werd ik voorzitter. Toen jeugdcoördinator en vervolgens wedstrijdsecretaris.” Dat laatste werd jaren later overgenomen door René en Ineke Veldman. “Ineke vond het zo zielig…”

Namens de jeugd kwam Arie in het voetbalbestuur en tja, daarna namens de afdeling voetbal volgde een plek in het hoofdbestuur. “Jan de Vries en Jan Reijntjes stopten met de ordedienst. En ik had een plan!” Je voelt hem al aankomen… Dat plan stuitte eerst op weerstand, maar mocht na lang hikken wèl worden doorgevoerd: een reorganisatie, waarbij taken over meerdere personen werden verdeeld. Arie hielp bij het opzetten. Daarnaast kwam Arie in de Kantinecommissie. “Joke Zijlstra en anderen hebben later mijn taken overgenomen.” Ook was Arie jarenlang penningmeester van het voetbalbestuur. Vanaf juni 2013 (na het stoppen van de toenmalige voorzitter) werd hij interim-voorzitter van het hoofdbestuur. Het jaar daarna is het begrip interim doorgestreept.

In 2014 volgde de Bouwcommissie.  “Wij – en Dorpsbelangen – hebben al heel lang contact met de gemeente en de provincie over de nieuwe sportaccommodatie. Over al dan geen MFA. In april wordt eindelijk gestart met het project. Dan gaat het oude sportgebouw tegen de vlakte en in mei wordt er gestart met de nieuwbouw.

Ook is Arie een van de initiatiefnemers van het trapveldje naast de school, samen met Henk Klaassens en Dorpsbelangen. En niet te vergeten: hij was medeorganisator van een aantal grote indoortoernooien in de Prins Bernhardhoeve in Zuidlaren. Dat groeide uit tot in 2012 de derde editie met de naam Rabobank Indoor Street Soccer Tournament.

Kortom: een vrijwilliger in hart en nieren. “Geen enkele vereniging kan zonder vrijwilligers. Zonder hulp kan het sportgebeuren niet (financieel) laagdrempelig blijven. Aarzel dus niet om ook een vrijwilligerstaak op je te nemen. Zodat zoveel mogelijk mensen aan het sporten blijven!”