Vrijwilliger van de maand juni: Roelie Lokhorst

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. De interviews met Willy KruitRobert JansenAnnie Klasen, Andries van der Hoek en Jan Reijntjes kun je teruglezen door op hun namen te klikken.

Roelie Lokhorst hardlopenMargriet mailt me: “Ik zou het leuk vinden als je Roelie Lokhorst zou interviewen: zij staat in de kantine en hielp altijd mee met de verloting.”

Zaterdagochtend meld ik me bij Roelie. Net als de kantine, die door Roelie op maandag en vrijdag wordt schoongemaakt, ziet ook haar huis er piekfijn uit. Roelie blijkt net opgeruimd te hebben. “Ik houd van schoon en opgeruimd. Ook in de kantine loop ik meestal rond met een schoonmaakdoekje in mijn hand.”

De start van haar SVT-vrijwilligerscarrière: al heel wat jaartjes geleden, “toen Jantina stopte met de verloting die altijd werd gehouden bij thuiswedstrijden van het eerste. Het was in ieder geval vóór 2009. Willy maakte het programmaboekje voor het eerste en ik drukte daar nummertjes voor de verloting op. En ik regelde de prijsjes via de sponsoren.” Ook hielp Roelie altijd in de kantine op de zondagen dat het eerste elftal thuis speelde. “Roy was toen nog leider van eerste.”

De laatste jaren draait Roelie kantinediensten op zaterdag, samen met Geesje Keun. “Wij hebben er heel veel lol in. We serveren gehaktballen en panini, of we bakken patat: wat er maar gevraagd wordt. We zijn overal voor in! De (Albert Heijn-)kassière in mij komt dan naar boven. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk omzet voor de club te genereren.”

Ook vindt ze het belangrijk om diensten goed over te dragen. “Zodat degene na mij zo min mogelijk werk heeft.”. En wederom denkt Roelie dan ‘op z’n Albert Heijns’: “Voorraden bijvullen volgens de FIFO (first in first out)-methode.”

De laatste tijd valt Roelie af en toe in, als er geen andere vrijwilligers zijn. “Maar alleen als Roy werkt.” Want voor Roelie is bij haar gezin zijn nu prioriteit nummer 1. Daarom is ze het liefst op de sportvelden te vinden als haar familie daar ook is. Dochter Jennifer en zoon Jeffrey voetballen beiden. “Jeffrey traint alleen, omdat hij op zaterdag een baantje heeft bij een van onze sponsoren, Olthof Interieur.”

Roelie Lokhorst fietsendOok sporten doet ze met name op die momenten, als haar kinderen niet thuis zijn. “Nee, niet bij SVT. Ik loop hard en fiets.” En weer valt die naam, haar andere passie: haar werkgever Albert Heijn, waar ze al meer dan 25 jaar werkt.

Als ze fietst, zo’n drie keer in de week – samen met Gea Bleeker – dan is dat in de kleding van Albert Heijn. En hardlopen, wat ze zo’n drie keer in de week doet (want: in training voor de 10 Engelse Mijl van de Dam tot Damloop, ruim 16 km) gebeurt ook in kleding met het AH-logo.

“We hebben van het werk een hardloopgroepje op Facebook, waarop we tijdens de afgelopen editie van de Dam tot Damloop onze scores deelden. Het totaal aantal kilometers wordt door AH uitgekeerd in keiharde euro’s, ten behoeve van het KWF. Vorig jaar was het een dikke 4000 euro! Ik weet niet wat mijn werkgever dit jaar doet, maar voor mij is dit een extra stimulans om goed te trainen voor de 32e Dam tot Damloop, op zondag 18 september.”

Met een nieuw eerste elftal komen er ook weer nieuwe vrijwilligerstaken bij. “Mijn familieleden zijn nu minder op het sportveld te vinden dan voorheen. Daarom ben ik ook nu liever wat vaker thuis, bij hen. Het zou dus mooi zijn als er iets meer vrijwilligers zouden komen voor de kantinediensten, zodat we meer kunnen rouleren. Mag ik bij deze een oproepje doen?