Clubkampioenschappen SVT turnen

Om 8.00 druppelen de eerste juryleden, bestuursleden en leiding de turnhal in Vries binnen. Na een aantal jaren van het niet mogen organiseren van wedstrijden kan deze jaarlijkse wedstrijd eindelijk weer doorgang vinden. We hebben een grote groep van maar liefst 35 jongens en meiden die met elkaar op verschillende niveaus de strijd aangaan. Het zouden er 36 zijn geweest maar helaas raakte Ronja Hanisch kort voor de wedstrijd geblesseerd aan haar been en kon ze niet meedoen.

Na de warming up begon de wedstrijd om 8.45. Hierin kwamen de meiden van de bovenbouw in actie en de turnselectie jongens. In niveau F won Lieke de Boer de eerste prijs met een totaal aantal punten van 42,50 met kort daarna op de tweede plaats Eske Lowes met 42,0 punten. Als derde eindigde Kim Kiemel met 38,0 punten. In niveau E won Lieselotte Vos met 43,20 punten met als tweede Nora Pesman met 39,70.

Bij de heren kwam de onderbouw (jongsten) in actie. Voor deze jongens vaak de eerste wedstrijd, dus extra spannend. Ze werkten netjes op de diverse (5) toestellen hun oefening af. Als winnaar kwam Laurens Timmer uit de bus met een totaal van 35,5 punten. Als tweede eindigde Job ten Wolde met 33,00. Gideon Japenga werd derde met 27,50 punten. In de middenbouw lagen de uitslagen dicht bij elkaar en was het niveau hoog. Hier worden de punten op 2 onderdelen gegeven nl de uitvoering van de oefening en de moeilijkheid. Hier was de Tylen Nieman de beste met in totaal 71,5 punten. Zijn vloeroefening was zijn beste onderdeel. Met maar een halve punt minder eindigde Finn Floris met 71,0 punten. Zijn beste onderdeel was ringen waarvoor hij 13,6 punten ontving van de jury. Vlak achter Finn eindigde Hugo met slechts 0,2 punt minder. Zijn totaal was dus 69,8 met een geweldige score van 16,1 op sprong. In de bovenbouw kwamen Bo Arends en Ewout Vos in actie. Daar was het ook spannend tot het laatste onderdeel waarbij Ewout een blessure opliep en deze oefening niet kon doen waardoor er geen punten gegeven konden worden. Winnaar was dus Bo Arends die een constante score liet zien op alle onderdelen en een totaal van 50,4 punten haalde. Ewout haalde 42,1 punten.

In wedstrijd 2 kwam het jongste talent bij de meiden in actie. Voor velen de eerste wedstrijd en dus super spannend. Groeten naar de jury ging soms ook naar ouders op de tribune of helemaal niet en huppelend van het ene toestel naar het andere maar ze deden zeer serieus hun oefeningen. Ze kregen allemaal een medaille en een diploma met daarop hun eerste cijfers die door een heuse jury werden toegekend. In de onderbouw won Bente Hanisch (zusje van Ronja) de eerste prijs met een totaal van 29,9 punten. Haar vloeroefening was van een hoog niveau en leverde 8,2 punten op. Met slechts 0,5 punten minder eindigde Mirthe van Nistelrooy die op brug en balk het hoogste puntenaantal kreeg (7,8 op beide). Derde is Yfke Boschma geworden met ook hier een superklein verschil van 0,2 en dus een totaalscore van 29,2. In de middenbouw supp 4 eindigde Liz Blok op de eerste plaats met 47,8 punten met vlak daarachter Julin Koops met 47,2 punten. Aline Fokkens haalde 46,3 punten. In de middenbouw supp 5 haalde Nynke vd Maar de 3e prijs. Haar puntentotaal was 40,8. Als tweede eindigde Jasmijn Geerligs met het hoogste cijfer van iedereen in deze klasse op balk. In totaal haalde ze 47,1 punten. Winnaar was hier Judith Elema met een totaal van 49,6 punten over alle onderdelen. Op vloer en sprong had ze de hoogste score.

Om 13.30 zat het clubkampioenschap erop. Het was een leuk evenement en veel mensen hielpen mee om dit te realiseren. Ook Ronja hielp mee. Op krukken bracht ze de jurybriefjes naar de tafel en het was jammer dat ze niet mee kon doen in de wedstrijd. Dan toch meehelpen verdient ook een compliment en dan ben je nog maar 9 jaar! De beker van Hanisch is dus ook een beetje voor Ronja die we beterschap wensen. Bij de gymuitvoering in april zal Ronja er zeker weer staan.