Vrijwilliger van de maand: Willy Kruit

VRIJWILLIGER VAN DE MAAND: OKTOBER 2015

“Nee Annemarie, je moet de tekst niet in een mail sturen, maar als bijlage, in Word!” en “Die witregels moeten weg!”.

Berichten van Willy Kruit, sinds een jaar of 30 (“In 1984 heb ik het overgenomen van Alie Homan”) de samenstelster van het ‘sportbladje’, het SVT-krantje dat zo’n 40 keer per jaar iedere dinsdag bij 300 huizen in en rond Tynaarlo op de mat valt. Een goeie smoes om bij Willy langs te gaan om alles te weten te komen over deze Vrijwilligster van de maand oktober! Of zvrijwillig-loesje1-300x256e mij even kan laten zien hoe ze de stukjes van de afdeling Volleybal het liefst aangeleverd krijgt?

Zondagmiddag 11 oktober heeft Willy wel even tijd. De teksten van Roelof Leuning – als Word-bijlage! – zijn net binnen, dus ze kan het ter plekke demonstreren. Drie gouden regels: Times New Roman, lettergrootte 10 en regelafstand enkel! Roelofs stukje wordt ter plekken nog even aangepast (“Ze kiezen vaak Arial, maar ik heb liever Times New Roman: dat is net wat kleiner”) en voilà: pagina 2 van het krantje van aanstaande dinsdag is gevuld!

Over vulling gesproken: meer input is gewenst! Het krantje is of 8 of 12 pagina’s dik en het is een heel gepuzzel om de pagina’s mooi te vullen. “Als er teveel witruimte overblijft, voeg ik een mopje toe uit het lijstje van Andries”, vertelt Willy. “Ik vond de stukjes van ‘Het Driede’ altijd heel leuk, het zou mooi zijn als die terug komen. En vanuit de gymnastiektak zijn verslagjes ook van harte welkom. Of over de enorme winsten van de jongste voetballertjes: 24-0 laatst!”

Hoe ontvangt Willy het liefst foto’s? Want tja, daarom ben ik hier: vrijwilligster Willy even in het zonnetje zetten. In de spotlight. En laat ze daar nou net niet van houden! Geen foto dus. Maar wel “Er zijn zoveel mensen die helpen! Vergeet die ook niet te noemen!”. Dus daar gaan we (en vergeef me als ik iemand vergeet!):

• ‘Vroeger’ vouwden ‘de platte vrouwen’ – en de mannen – de krantjes.
  • Sinds 2003/2004 is er een groepje, bestaande uit combinaties van Jan/Hinnie Zwiers, Gezinus Darwinkel, Gerrit/Fietje Lampe, Jaap/Ria Kaspers en Reint/Janneke Boerma, dat de krantjes vouwt.
  • Vroeger werden de krantjes gestencild. Onder andere Gré Steegstra gaf de stencilmachine toen een slinger.
  • Tegenwoordig wordt het krantje dinsdagochtend geprint door Willy. Maar niet voordat diezelfde Willy het voorwerk heeft gedaan.

In de week voorafgaand aan De Dinsdag verzamelt Willy alle input. Zo krijgt alles wat niet meer in de voorgaande editie paste – of te laat werd aangeleverd – allereerst een plekje. “Dus ja, jouw volleybalstukje over de ene setwinst op Ritola komt er nu dinsdag in”. Het wedstrijdschema staat altijd op de eerste pagina’s, en sport komt vóór ‘fun’. Zondagavond gaat Willy er mee aan de slag en de laatste zaken worden maandagavond toegevoegd. De deadline van 23.00 uur is er niet echt, maar de kans is groot dat het rond die tijd nog nét meekan met de printronde van de volgende dag.

Op dinsdagochtend is Willy al om 8.00 uur in de sportkantine, print ze de pagina’s, legt ze de vooraf gedrukte advertentiepagina’s klaar en zet ze koffie. Annie Klasen is de vaste ‘nietster’. De ‘Zwiersen’ en Gerrit zijn er altijd rond kwart voor 9; Jaap rond 5 voor 9. Dan gaat het los. Vouwen en nieten. Het snelste team bestaat uit Jaap en Hinnie. Die nemen zo’n 170 krantjes voor hun rekening en kunnen praten en vouwen tegelijk. Gerrit en Jan krijgen nog wel eens een tik op de schouders en het commando ‘doorvol’n!’, vertelt Willy lachend. Want hun vouwtempo gaat omlaag als ze er eens even goed voor gaat zitten om iets lolligs te vertellen! Ondertussen niet Annie en maakt Willy bundels van de krantjes, die later door een groep vrijwilligers worden rondgebracht in het dorp. Om half 10 is ‘the job done’!

Al meer dan 30 jaar is ze dus al vrijwilligster. Langer nog, want toen de sportkantine open ging, startte Willy al met het draaien van kantinediensten. “Dat zal ergens rond 1978 zijn geweest. Maar het kan ook 1980 zijn”. En nog altijd met veel plezier staat Willy achter de bar. “Ik vindt het leuk om te helpen. Nog steeds heb ik veel plezier in het maken van het krantje. Alleen een beetje meer verslagen, dat zou leuk zijn!”