Verslag Zeegser Najaarstocht 2023

Na veel voorbereiding, het uitzetten van routes en organiseren van de bezetting voor alle posten, was het op zaterdag 4 november weer tijd voor de jaarlijkse Najaarstocht in Zeegse. Voor de wandelaars waren wandeltochten uitgezet van 5, 10, 15 en 20 km.

De negatieve weersverwachting was gedurende de week steeds wat beter geworden en op de wandeldag zelf zou het zelfs tot halverwege de middag droog blijven. Hierdoor zagen we vroeg in de ochtend al een mooie toeloop van wandelaars en hadden onze parkeerwachters de handen vol om iedereen van een plekje op de Brink in Zeegse te voorzien.

Doordat de aanmelding buiten op het terras van Grand Café ‘Het Witte Huis’ plaats vond verliep de aanmelding, waaraan de binnendienst vaak tijdens de eerste piek hun handen vol aan heeft, prima en kon iedereen de route van zijn keuze alvast in ontvangst nemen, om deze alvast even door te nemen onder het genot van een kopje koffie.

De buitendienst was ondertussen bezig om de rust- en controleposten onderweg te bemannen met onze vrijwilligers en, waar nodig, te voorzien in zitgelegenheid en een tent. Onze bepijlers die ieder jaar weer voor ons klaarstaan hadden goed hun best gedaan om de genummerde pijlen weer op de juiste plekken en goed zichtbaar op te hangen, waardoor de eerste wandelaars om 9 uur met hun genummerde routebeschrijving inclusief kaart konden vertrekken, terwijl de parkeerplaats zich steeds verder vulde.

De tocht ging vanaf Zeegse langs de zandvlakte en heide naar Schipborg. Terwijl de 5km wandelaars in Schipborg richting onze mobiele post liepen, liepen de andere afstanden door de natuur naar het Strubbenbosch. Hier konden de deelnemers met een prachtig uitzicht over het heideveld genieten van een kopje koffie bij de foodtruck van BXM, die wij vaak vragen om langs de route te gaan staan.

Voor de 10 km wandelaars ging het vanaf hier richting de eerdergenoemde mobiele post, terwijl de 15 en 20 km wandelaars via het Kniphorstbos en de heidevlaktes richting Anloo te wandelen om daar, op iets meer dan 8km, te kunnen opwarmen bij onze controlepost in Café De Koningsherberg. Hier werd de administratie van de startnummers vakkundig bijgehouden, waardoor we een goed idee hadden wie zich waar op de route bevond.
Voor de 15 km wandelaars liep de route vanaf Anloo door het esdoornlandschap van het Anlooërdiepje richting de Gasterse Duinen. De 20 km maakte na de controle nog een prachtige ronde door het Evertsbos om daar via het prachtig gelegen hunebed D11 en het Pinetum, welke op eigen gelegenheid bezocht kon worden, weer terug te keren bij de Koningsherberg om zich nogmaals af te melden en dezelfde route als de 15km verder op te pakken richting de mobiele post waar ook de 5 en 10km wandelaars passeerden.

Onze tent was opgebouwd vlak bij het bruggetje over de Drentsche Aa richting Zeegse. Naast een eenvoudige zitgelegenheid en de mogelijkheid gebruik te maken van de mobiele toiletvoorziening, werd de deelnemers hier een pakje drinken en een snoepje aangeboden door de vrijwilliger.
Na de verzorging hier konden de deelnemers de tocht vervolgen voor de laatste etappe richting Zeegse om zich daar af te melden bij het startbureau waar men eventuele wandelboekjes voorzien van stempel en/of sticker en een optionele medaille in ontvangst genomen kon worden.
Een klein incident onderweg met uitgebroken vee door een openstaand hek is door goede contacten met Staatsbosbeheer, de boswachter, boa en schaapsherder snel door het bestuur opgelost.
De EHBO kon, nadat het bestuur een bloemetje aangeboden heeft, omdat hij zijn jarenlange coördinerende rol heeft neergelegd, zonder inzet huiswaarts keren.

Van de uiteindelijk 427 deelnemers, waarvan ook een mooie groep dorpsgenoten, hebben wij veel positieve reacties op de tocht mogen ontvangen.
Tevens hebben we vele mooie foto’s ontvangen, waarvan een mooie reportage beschikbaar is gemaakt door 2wild.nl via onderstaande link:

Fotoreportage Zeegser Najaarstocht 2023

Namens S.V.Tynaarlo willen wij alle vrijwilligers bedanken voor hun inzet en hulp om dit evenement te kunnen organiseren.

We zien jullie graag op onze Tynaarloër Wandeldag op 6 april 2024 vanaf Grand Café Centraal.
Bestuur S.V.Tynaarlo afd. Wandelen.