TT-baan vegen: Hoe leuk en nuttig is dat?

Al jaren verdient SVT extra inkomsten om de hoofdtribune vlak voor, tijdens en na een evenement schoon te maken. We noemen dit in de volksmond TT-baan vegen. Het is dus niet zo dat we het circuit van 4,5 kilometer en 21 bochten moeten vegen hetgeen een vrijwilliger (die voor het eerst meeging) laatst dacht. Nee het gaat om de hoofdtribune. Aangezien de hoofdtribune overdekt is werken we dus altijd droog. Door deze inkomsten van ongeveer € 3000,- per jaar kunnen we de contributie laag houden en extra aankopen doen om het sporten bij SVT nog leuker te maken. Ieder lid profiteert hiervan! Hoe gaat deze activiteit nu precies in zijn werk?

Eind mei begin juni is het bekend op welke data wij als vereniging ingeroosterd staan. Dit jaar is dat op 21,23,24 en 25 juni bij de TT. Daarna op 29 juli en 1 augustus bij Truckstar en tenslotte op 6 en 9 september GP Classic. Er zijn 2 soorten activiteiten namelijk soppen en vegen. Bij het soppen gaat er even een schoonmaakdoekje over de stoelen van de hoofdtribune. We werken vaak naast elkaar op een rij en bij voldoende mensen werken we per rij naar elkaar toe. Er zijn altijd een tweetal mensen in de weer om voldoende warm water en zeep aan te leveren zodat de poetsers regelmatig schoon water kunnen krijgen. Bij grote evenementen is er vaak al een bedrijf geweest die met een hogedrukreiniger de smerigste stoelen heeft schoongespoten. Onder het dak van de hoofdtribune nestelen vogels en deze produceren niet alleen zanggeluiden helaas ……..

De andere activiteit is het vegen. Met een aantal bladblazers blazen we letterlijk en figuurlijk de tribune schoon. We beginnen bovenin en werken van de wind af. Belangrijk is dat we in een schuine lijn van boven naar beneden werken zodat het vuil niet een dubbele handeling krijgt. Afhankelijk van de hoeveelheid rommel blazen we per rij een aantal blokken. Bij veel vuil hebben we de tribunen verdeeld in 5 blokken die worden afgescheiden door een trapopgang Hier staan de vegers klaar die het vuil bij deze trap naar beneden vegen. Helemaal onderaan wordt het in grote vuilniszakken gedaan die we vervolgens onderaan de tribune neerzetten. Nadat alle stoelen zijn gesopt drinken we met elkaar nog wat koffie, fris of een biertje. Qua tijd zijn we maximaal 2 uur per keer aan de slag maar het komt ook voor dat we binnen 1 uur al koffiedrinken. Des te meer mensen er zijn des te sneller zijn we klaar. We vertrekken bij de gymzaal bij het Oelebred zo rond 18.00. Neem zelf een veger mee bij het vegen en een emmer en schoonmaakdoekje bij het soppen. Vrijwilligers rijden vaak met elkaar mee. Wij zorgen voor zeep, vuilniszakken, water en drinken na afloop. Belangrijk is wel dat we iedere keer voldoende mensen hebben die meehelpen. Vooral in de vakantieperiode kan dit een uitdaging zijn. De afdelingen maken vooraf een indeling om de aantallen zo goed mogelijk te organiseren. Het komt voor dat binnen en buitensport dezelfde gezinnen op gelijke data benaderen. Ga daar zelf goed mee om. Het moet wel leuk blijven. Alle sporters vanaf 8 jaar en ouder vragen we heel beleefd om 1 a 2 keer mee te helpen. Als je een keer niet kunt, overleg dan met de coach ( bij binnensport is dat Rianne Timmer) wanneer het wel schikt. Er zijn voldoende data om aan je morele vrijwilligersplicht te voldoen. Mensen die als vrijwilliger al dagelijks bezig zijn met de club mogen gerust overslaan. Het bijzondere is wel dat we vaak deze mensen ook nog treffen bij deze activiteit. Echte toppers!

We gaan er weer voor. Ik probeer er ook dit jaar weer iedere keer bij te zijn. Bedankt alvast voor je eigen bijdrage en het daardoor laag houden van je eigen contributie……

Siep Diemer

(voorzitter binnensport)