Nieuws van de afdeling gymnastiek en turnen

Terugblik afgelopen gym- en turnseizoen

Laten we beginnen met een geweldige groei in leden bij de afdeling gymnastiek! Nadat onze nieuwe gymzaal werd geopend, kwamen er veel jonge leden bij en daar zijn we heel blij mee. Want wie de jeugd heeft, heeft de toekomst! Waar we in april nog op 84 gymleden stonden, hebben we nu al dichtbij / over de 100 leden! Een groei van meer dan 15% is bijzonder te noemen en dat in een Corona-jaar met veel beperkingen. Ooit heb ik aan het begin van mijn voorzitterschap eens geroepen dat ik bij het behalen van 200 leden (gymnastiek en turnen) tijdens een uitvoering in een roze turnpak de ringen in zou gaan! Als dit zo door gaat dan…! De groei heeft zeker te maken met de beide enthousiaste lesgevers Rosalie en Dewi die iedere keer een leuke les verzorgen. Blij zijn we dan ook dat dat we na de zomervakantie Dewi een contract als assistent naast Rosalie hebben kunnen aanbieden.

Dank aan sponsor MV Moves!

Bij de afdeling turnen was het helaas een jaar zonder wedstrijden. Toch hebben Anja, Anouk, Marleen en Esther wanneer het kon en verantwoord was les gegeven. Voor het grootste gedeelte buiten en gelukkig de laatste weken weer binnen. Onze sponsor Martin Veenhuizen van MV MOVES gaf ons de ruimte om les te geven. Dank Martin!

Vacature!

Het was dus het afgelopen jaar behelpen, maar streep eronder en we gaan na de vakantie weer door met een nieuwe toekomst. Hier hebben we nog wel na de vakantie een probleem bij de bezetting qua leiding. Abel is gestopt als trainer bij de jongens, Esther stopt ook na de vakantie vanwege drukke werkzaamheden in haar werk als fysiotherapeut en Marleen stopt op zaterdag met het assisteren van Anja op de zaterdagen, ook omdat de combinatie van werk en lesgeven te zwaar werd. Gelukkig blijft Marleen nog wel op de dinsdagen assisteren. Het jongens-turnen is na het vertrek van Abel overgenomen door Anja.

We zijn als club nu al geruime tijd op zoek naar een extra turntrainster of turntrainer om de vacature in te vullen maar het is tot nu toe niet gelukt om een geschikte kandidaat te vinden. Ook is een assistent bij Anouk zeer welkom. Het nieuwe lesrooster zal door het deels wegvallen van de leiding na de zomervakantie een beperkt aantal verschuivingen laten zien, omdat we turners en turnsters wel allemaal evenveel aandacht willen geven van de leiding. Ook zal de consequentie zijn dat we op wedstrijddagen geen reguliere training meer kunnen geven, omdat de trainster dan bij de wedstrijd zal zijn. Als er niet voldoende leiding is zal er wellicht ook een ledenstop volgen, omdat we veiligheid en transparantie hoog in het vaandel hebben staan.

Na de zomervakantie komen we met een extra overleg voor de ouders van turnsters en turners waar we aanvullende uitleg gaan geven over deze specifieke wedstrijdsport. De uitnodiging volgt.

Als er missstanden zijn: laat het ons dan weten!

Bij de afdeling turnen hebben we het afgelopen jaar ook gesproken over de misstanden in de turnsport. Bij SVT zijn we daar kien op. Alle leidsters hebben een licentie m.b.t. lesgeven en een Verklaring Omtrent Gedrag en we werken vanuit de visie van SVT dat we wel ambitie hebben maar nooit ten koste van het kind. We willen graag aan ouders laten zien hoe we les geven, dus kom gerust kijken bij een les. Het gordijn van onze gymzaal is open!

Als het kind verdrietig is na een les dan kan dat komen door een vervelende val, dat kunnen we helaas niet voorkomen, en we kunnen ook niet garanderen dat onze leden allemaal topsporters worden, maar het plezier in de sport staat voorop bij SVT! Ook als blijkt dat het kind minder geschikt is voor de turnsport, dan zullen we dit in het belang van het kind melden bij de ouders / verzorgers. Steeds van de balk vallen of laatste worden bij een wedstrijd is niet goed voor het zelfvertrouwen van het kind. De leiding zal daar eerlijk over zijn.

SVT heeft 2 gecertificeerde vertrouwens contactpersonen (VCP’s), te weten Ellen Nooren en Klaas Kasper, waar missstanden kunnen worden doorgegeven en vertrouwelijk worden behandeld. Gelukkig is het afgelopen jaar zonder incidenten verlopen en dat houden we graag zo de komende jaren.

Word lid!

Waar we nog wel ruimte hebben is:

• bij de groep Air Flow & Co (middelbare scholieren en groep 8) die op dinsdagavond anderhalf uur trainen o.l.v. Anja, en
  • bij de conditiegroep 30+ bij Jolanda op de woensdagavond van 19.30 tot 20.30 uur.

Kom eens vrijblijvend een keer meetrainen.

Bewegen is gezond!

Ook willen we graag dat alle kinderen in ons dorp actief een sport beoefenen. Sport is belangrijk en een gezond lichaam presteert altijd meer dan een ongezond lijf. We maken ons zorgen over het feit dat 20% van de kinderen te dik is. Dat moet naar beneden. We zullen na de vakantie hierover ook met school gaan overleggen wat we aan initiatieven kunnen ontplooien.

Rest mij nog om alle sponsoren en vrijwilligers, groot en klein, te bedanken voor het ondersteunen van onze club. Door jullie kunnen we met de beste materialen en mensen werken en zijn we in staat de contributie laag te houden. Of zoals in ons clublied gezongen wordt: Dat SVT, groeiend en bloeiend, brengt in ons dorp zege der sport!!

Siep Diemer (maar ook namens het hele bestuur van de afdeling gymnastiek/ turnen en volleybal)

P.S.
Wie nog een roze turnpak heeft liggen maat XL bel even 06-20362837 :-)