Record drukte tijdens de 49ste Tynaarloër Wandeldag

WD2024 headerMet een geweldige weersvoorspelling voor 6 April en zomerse temperaturen in het vooruitzicht, was het al vroeg druk in het dorp. Een groot aantal deelnemers zat ruim voor de starttijd van 8.00 uur al aan de koffie bij Grand Café Centraal in Tynaarlo. Hierdoor was het voor de vrijwilligers en het bestuur even snel schakelen om alles in goede banen te leiden. Gezien we door de
vele regen in de voorgaande dagen geen gebruik konden maken van onze vaste parkeerplekken, wachtte een stevige klus voor onze parkeerwachters om een plekje in het dorp te vinden voor de
deelnemers, zonder dat het verkeer vast kwam te staan. Ook bij de aanmelding was er een ongekende drukte en werden de inschrijvingen in meerdere lange rijen afgehandeld.

De deelnemers konden kiezen uit afstanden van 40, 30, 20, 15, 10 en 5 km, waarbij de deelnemers aan de twee langste afstanden als eerste op pad gingen. De routes begonnen allen met een lus aan de noordkant van het dorp richting het Noordlaarderbos, waarna, via een stop bij Camping De Timp, een meer zuidelijke richting genomen werd langs en richting de Drentse Aa. Evenals bij de eerste stop hebben de vrijwilligers op de controle posten het erg druk gehad en was het voor de bediening soms flink aanpoten om de vele deelnemers te voorzien van hun bestelling.
De route vervolgde via Schipborg door de prachtige natuur, met mooie uitzichten op het
Stroomdallandsschap en heidevelden, richting Gasteren, waar de plaatselijke pannenkoekenboerderij een welkom volgend rustpunt voor de deelnemers was. Voor de wandelaars die de langste afstand wandelden, ging de route verder met een ronde over het uitgestrekte Balloërveld, om zich daarna weer bij de al eerder bezochte controlepost in Gasteren te melden. Hierna vervolgde de route op die van de 30km welke via natuurgebied De Heest richting Oudemolen ging. Hier kon men gebruik maken van de sanitaire voorzieningen bij molen De Zwaluw en werden verschillende deelnemers rondgeleid door de molenaar welke de molen graag voor de tocht als rustmogelijkheid ter beschikking had gesteld.

Het laatste stuk van de route ging langs het defensieterrein naar een lus bij Zeegse om vanuit daar weer terug te gaan naar het startpunt in Tynaarlo waar de deelnemers zich af konden melden, eventueel hun medaille in ontvangst konden nemen om daarna nog even na te genieten op het terras van Grand Café Centraal.

Aan het einde van de dag hebben een fantastisch aantal van 884 wandelaars deelgenomen aan de tocht. Een deelnameaantal dat onze doelstelling en verwachtingen ruim overtreft en een geweldige motivatie is om volgend jaar een geweldige jubileumeditie neer te gaan zetten.

Namens het bestuur van S.V. Tynaarlo, afdeling Wandelen willen we al onze proeflopers, route-uitzetters, parkeerwachters en de vrijwilligers op de start- en controleposten heel erg bedanken voor hun geweldige inzet en bereidheid ons ieder jaar weer te helpen om dit mooie evenement goed te laten verlopen.