De aanvoerder spreekt: Tynaarlo 3 zoekt versterking

De SVT zal ongetwijfeld begonnen zijn 75 jaar gelden met 1 (senioren) elftal. Maar al snel zal dit zijn aangevuld met een 2e en 3e elftal. Hoe lang het 3e elftal bestaat is mij echter onbekend. Zelf kan ik mij niet anders heugen, dan dat Tynaarlo een derde elftal heeft. Maar ik ben dan ook nog maar 50 jaar lid van de club.
Het huidige ‘Driede’ is een team van Sterkûh Mannûh, waar de (harde)kern al meer dan 20 jaar deel van uitmaakt. Eigenlijk is het begonnen met een kampioenschap in het seizoen eind jaren 90.Met toen nog coryfeeën als, De Aal, Roosje, Breuk, Ringtelink, Lucky Luuk en niet te vergeten, De Beuker. Allemaal bijnamen inderdaad. Vrijwel niemand wordt bij zijn eigen naam genoemd binnen het elftal. Ieder heeft z’n eigen nick. Sleit, Puck, Djords, Tovenaar, Plop, Oeti, Kokkie, Grotûh Man, Dagobert om maar een paar te noemen. Een samen geraapt zooitje. De één heeft hoofdklasse gespeeld, de ander voetbalt pas een jaar.
Als Driede hebben we door de jaren heen veel gekkigheid meegemaakt. Want bij het Driede is voetbal belangrijk, maar plezier staat nog net een trede hoger. Na afloop van iedere wedstrijd wordt er een beker uitgereikt aan de speler met de meest opmerkelijke actie. Deze beker kreeg al direct de naam Djordsbeker. Vernoemd naar ons teamidool en cultheld George Baker. Met de Djordsbeker onder de arm zijn we ooit met het team naar een optreden geweest van de beste man, die zich toen al in de nadagen van zijn carrière begaf, enkel om op de Djords een handtekening van George te scoren. De Djordsbeker heeft jaren lang als onze trots een mooi plekje mogen hebben in onze oude kantine. Tot ons verdriet heeft het de verhuizing naar De Spil niet overleeft.
Ook stonden we ooit met het complete team bij klompenmaker Westerhof in de werkplaats, waar Klompen Roel ons 15 paar groenen klompen had aangemeten. Uit en thuiswedstrijden werden aangedaan op ons houten schoeisel. Veel bekijks mee gehad. Rommelmarkten, Playback-acts, RTV Drenthe, de Bierfiets, de Weblog, Beachparty, van alles is er sindsdien de revue gepasseerd. De middenstip bij VAKO weggespit in de nacht voorafgaande aan de derby en een jaar later het hoofdveld in Vries voorzien van 1000 paaseieren waren hilarische momenten.
Maar onze grootste trots is toch wel het Sterkûh Mannûh Toernooi inmiddels uitgegroeid tot seizoenafsluiter van de voetbalclub. In 2008 werden wij, via onze toen zeer populaire Driede-weblog, benaderd door FC Sint Anna een voetbalteam uit Lokeren België. Zij volgden onze weblog en het leek ze wel plezant om een match te spelen tegen het Driede. ‘Weet je wel waar Tynaarlo ligt?’ Afstand bleek geen probleem te zijn. Samen met het 2e elftal werd een mini toernooitje in elkaar gezet en zo is het Sterkûh Mannûh Toernooi ontstaan. Al 10 jaar lang zijn zij onze vaste gasten op het toernooi. Aardige gasten, mooie tijd!
Door de jaren heen is de samenstelling van het team wel wat veranderd, maar de sfeer is nog altijd hetzelfde. Weliswaar gemiddeld 20 jaar ouder, maar nog altijd hecht. Hetzelfde geldt voor Tynaarlo 4. Samen goed voor 40 voetballers. Het wordt echter elke week lastiger om er 2 volwaardige elftallen van te kunnen maken. Zo hebben de afgelopen 11 wedstrijden al 26(!) gastspelers het nieuwe Driede-shirt van sponsor Brink Orthopedie mogen dragen. Die bereidwilligheid om een ander team te helpen is toch wel weer kenmerkend voor de SVT. Toch zullen we de komende tijd ook vol aan de bak moeten om nieuwe voetballers te werven. De spoeling is dun en de belasting op de bestaande groep is groot. We hebben er vertrouwen in dat ons dit gaat lukken, wie wil nou niet aansluiten na het lezen van al deze avonturen en escapades. Bovendien is de kans op een structurele basisplaats in ons sterrenteam zeer reeel.  Zo zal er altijd wel een Tynaarlo 3 blijven bestaan.
Ondertussen heeft ook het Driede sinds het voorjaar van 2020 te maken met het corona tijdperk… De competitie werd destijds abrupt stilgelegd. Trainingen werden afgelast. Zo zie je elkaar elke week en zo is dat ineens weg. Vol goede moet werd in augustus aan het nieuwe seizoen begonnen. Twee maanden later lag de boel weer stil. Dit seizoen is inmiddels alweer het 3e seizoen, dat bepaalt wordt door de covid. Je sport minder en je ziet elkaar daardoor minder. Niet fijn voor de liefhebber. Gelukkig wordt de WhatsApp groep van het Driede nog dagelijks voorzien van de nodige ongein, dat houdt de teamspirit er in.
Groet,
Darchibald