Tynaarlo 4, meer alleen dan voetbalplezier

Zondagmorgen, tien uur. Op het veld staat een elftal in groen-wit uitgedoste spelers, klaar voor de wedstrijd. Het betreft Tynaarlo 4; ook wel ‘het veerde’ genoemd. Dit team, voornamelijk bestaand uit veteranen (de gemiddelde leeftijd zal ergens rond de vijftig schommelen) probeert het plezier in het voetballen, prestaties leveren, gezondheid en gezelligheid met elkaar te koppelen. En met redelijk succes, want al jaren draait dit elftal bovenin mee in de klasse waarin ze uitkomt.

Voetballen tegen veel jongere teams, het kost (met een steeds groter wordende leeftijdsnadeel) soms veel moeite, maar nog steeds slaagt het veerde er in om de aanstormende jongere volwassenen goed weerstand te bieden. Een fikse portie ervaring, het kunnen lezen van een wedstrijd en een nog altijd voorhanden zijnde techniek maakt dat gemiddeld veel jongere elftallen regelmatig met een nederlaag van het veld stappen. Wel moet gezegd worden dat ook het veerde steeds vaker spelers moet ‘lenen’, om representatief voor de dag te kunnen komen.

Maar Tynaarlo vier is meer dan alleen voetbalplezier. Gezelligheid staat hoog op het motivatielijstje van de spelers en leiders. Mannen die gestopt zijn met de actieve voetbalsport blijven verbonden met het team, al was het alleen al maar voor de derde helft en andere randactiviteiten van het team. Hierdoor bestaat het team uit meer dan 25 veteranen, waarbij dus een deel de voetbalschoenen niet meer (in elftalverband) aantrekt. Toch blijven ze dus met het team verbonden, want naast de actieve sport biedt het veerde genoeg om hier bij te willen blijven horen. Te denken valt aan het buitenlandse uitstapje, dat ongeveer eens per twee jaar op de agenda staat. Meerdaagse reizen naar Madrid, Lissabon, Malaga, Bilbao en komend jaar Valencia, waarbij natuurlijk een voetbalwedstrijd van de plaatselijke profclub een belangrijk onderdeel van het programma is. Resultaten hiervan zijn in (hoe kan het ook anders) kleedkamer vier te bewonderen. Maar ook andere activiteiten, zoals een running of biking diner, een feestavond, de trainingen op de donderdagavond en zelfs het vormen van een shantykoor, maken dat het vierde een hecht en zeker gezellig team is.

Zoals eerder vermeld, het vierde kan wel versterking gebruiken. Zowel wat betreft het spelen van wedstrijden (een aantal spelers voetbalt niet meer een hele wedstrijd) als op de training op de donderdagavond kan het misschien wel gezelligste team van Tynaarlo wel wat extra mankracht gebruiken. Lijkt het je leuk om gezellig en sportief een balletje te trappen, dan ben je bij het vierde van harte welkom. Groene witte, groene witte, hup hup hup!