Vrijwilliger van de maand januari: Roelof Jager

SVT kan heel trots zijn op het enorme legioen vrijwilligers dat zich inzet voor de club. Iedere maand interviewt Annemarie Kasper een van hen. Of twee. Of een hele familie! De interviews met Willy KruitRobert JansenAnnie KlasenAndries van der HoekJan ReijntjesRoelie Lokhorstfamilie VeldmanHans & Henk WesterhofGreetje PanmanEgbert Leiting & Gabriëlla Kats, Klaas BoonstraHarold DarwinkelRoelof LeuningArie DallingaBjörn NienhuisJordy DekkerAnneke TimmerHarald HomanJan HoogenbergJohan en Irene BoerHarrie Hadders en Mea en Jolein Kievit  kun je op de website teruglezen door op hun namen te klikken.

Speld van verdienste? In the pocket! Roelof (of Roel) – geboren (in 1962) en getogen Tynaarloër – heeft hem een jaar of 10-15 geleden alweer opgespeld gekregen door Arie Dallinga. “Voor mijn werk in de kantine en voor de afdeling voetbal.” Heel blij is hij ermee, én met het klokje dat hij erbij kreeg, voorzien van het SVT-logo!

Vanavond, woensdagavond 17 januari, draait Roel een bardienst in de nieuwe MFR. De kaartclub gaat om half 8 van start, dus is Roel vanaf 7 uur druk in de weer met de voorbereidingen. Ooit kaartte hij met deze club mensen, destijds nog in het Achterhoes, dus hij kent ze allemaal goed en heeft aangeboden om iedere woensdag tijdens de kaartavond de bar te bemannen. Dat luistert nauw en zeker als er ook nog gevoetbald wordt, is het ‘best druk in je eentje’. “Er worden vier potjes geklaverjast. Tijdens het eerste rondje van 16 ga ik rond met koffie en thee, koekje d’r bij. Daarna komen de bestellingen binnen, komen mensen naar de bar toe en dan ga ik aan de bak met de bitterballen.” Dat klinkt gezellig! “En dat is het ook: soms tot in de kleine uurtjes. Maar ja, ik moet de volgende dag ook weer aan het werk! ;-)”

Roel heeft zelf vanaf zijn jeugd gevoetbald bij SVT, tot hij een jaar of 32 was. “Ik heb nog in het eerste gespeeld, maar ben gestopt vanwege liesblessures. Vanaf dat moment werd ik betrokken bij de kantinecommissie: een club met onder andere Hein van Dalen, Jan Reijntjes, Jan de Vries, Klaas Kleef, Janny Kregel en Henk Venema. Je had dan een week lang kantinedienst. Toen dat clubje slonk, zijn we gestart met de huidige formule, waarbij we ouders betrekken.”

“Wij hadden een winkel in Tynaarlo (A&O Jager), dus het inkopen is me met de paplepel ingegoten. Wij leverden toen ook al aan de kantine. En zo rolde ik in het inkopen voor de kantine. Dat doe ik nu zo’n 30 jaar.” Leuk om te weten: “A&O Jager was in de jaren ’80 een van de eerste shirtsponsors. Dat was redelijk uniek: er waren zelfs betaalde clubs die nog niet aan shirtsponsoring deden!”

Na zijn voetbalcarrière volgde het oprichten van een tafeltennisvereniging. “We kregen geld om vijf professionele tafeltennistafels aan te schaffen. We speelden eerst in de oude kleuterschool, op het eind van de Lindenstraat, en verhuisden later naar het Achterhoes.” Het competitieteam bestond naast Roel uit Henk Westerhof en Jan Pieters. Mooie anekdote: “Na de warming-up deed iedereen zijn trainingsjack uit. Behalve Jan Pieters: die deed dan juist zijn oranje trainingsjack tot boven aan toe dicht!” Helaas ging de vereniging ter ziele: “Omdat tafeltennis niet meer hip was, en er geen aanwas van jeugd was, vermoed ik.” Ter plekke appt Roel naar Henk om te checken hoe lang geleden dit allemaal speelde. In no time komt het antwoord: “Vorige eeuw!”

Roel volgde Wolter Nienhuis op als penningmeester van de afdeling voetbal. “Dat heb ik vier periodes van drie jaar gedaan. Het stokje is toen doorgegeven aan Alfred Holman.” (die overigens op de nominatie stond om geïnterviewd te worden, maar net op dat moment werd dochter Norah geboren: van harte!).

Zoon Steven ging voetballen en Roel werd uiteraard leider. Zo gaat dat! “Dat was een kabouterteam, dat ik samen met Pytrick Notermans startte. Na anderhalf jaar nam Jeroen van Onna het van me over.”

Dochter Elise (die overigens ook bij SVT voetbalt, en om de week in Tynaarlo traint) ging turnen en ook vanuit die hoek werd een beroep op pa Jager gedaan. “Tuurlijk deed ik mee aan de geraniumactie, en ik hielp bij de gymuitvoering. Niet alleen met het podium bouwen van pallets, maar ook met de catering. Een heel gedoe, want dan moesten we de bar en de tap en de halve inventaris verhuizen van het sportveld naar het Achterhoes!”

Bij de bouw was hij niet echt betrokken, “want ik ben niet heel erg technisch. Ik dacht: mijn tijd komt wel weer als het klaar is!” Roel is hartstikke blij met de nieuwe MFR: “Alleen al het nieuwe koffiezetapparaat!” Roel gaat ondertussen in de weer met de koffie. “Ik weet precies wie wat in de koffie heeft (laat een briefje zien van de voorgaande week)!” De kaarters nemen per vier personen plaats aan een tafel. “Misschien moet je even een foto maken, want het ziet er supergezellig uit, hè!” Eén van de kaarters roept: “Er wordt zo even een foto gemaakt, voor in de Telegraaf en zo! Iemand bezwaar?” Er wordt gelachen en iemand vraagt: “Echt waor?” Nog meer gelach. En de vraag of de foto ook nog even ‘gefotoshopt’ kan worden! :-)

Roel stuurt even later nog een berichtje. “Zet er maar in dat ik er supertrots op ben om als vrijwilliger in zo’n mooie MFR te mogen werken! En doe ook maar meteen een oproep voor nieuwe barvrijwilligers!”